התמקדות במופעי רחוב, מה מושך אותך בצורת המופע הזו, להבדיל מתיאטרון רגיל?

ינון: תאטרון רחוב באוויר הפתוח הינו מקצוע אחר מתיאטרון רגיל ומחייב יכולת ומיומנות יוצאת דופן  מאחר שהאמצעים מובנים מעליהם בתיאטרון רגיל  כמו דיבור ותאורה לא קיימים ברחוב, כל הצגות הרחוב שאנו מביאים לחיפה הן בדרך כלל ללא מילים ובעלי שפה בינלאומית שמתבססת על מחקר של אמצעים אמנותיים המתבססים על יכולות פיזיות ותנועה מה שכמובן מאתגר אותנו יותר! בנוסף חשוב לנו שקהל שנחשף ליצירות אלה לא יצטרך לשלם עבור יצירות אלה וכך גם קהל שידו אינה משגת לשלם עבור הצגות יזכה לתרבות ברמה הגבוהה ביותר.

גיבסון – כיוצרים בקבוצת התיאטרון אורתו-דה, ההתמקדות בתיאטרון הרחוב היא הדבר הטבעי לנו, מכיוון שהתחלנו את דרכינו כקבוצת תיאטרון רחוב, עם השנים היצירות שיצרנו הכנסו מהרחוב לאולמות וחלקן נוצרו במיוחד לאולמות. ברחוב יש הסכם פתוח עם הקהל שמחייב אותך לשמור על קשר אמת בזמן מופע. הקצה שאתה נמצא בו כיוצר רחוב הוא הרבה יותר עמוק ורחב. 

  • איך אתה מסכם את מופעי הרחוב בפסטיבל השנה? איזה מופעים בלטו, איך הגיב הקהל?

ינון: השנה הייתה רמה גבוהה מאוד איכותית ואחידה של כל הצגות הרחוב באוויר הפתוח, היה ייצוג מגוון מעשר מדינות שונות: צרפת, בלגיה, הולנד, גרמניה, סין, איטליה , ספרד, צ'ילה, אורוגואי ישראל   זה מאפשר לקהל חשיפה למגוון גדול מאוד של תרבויות. הקהל שנכח בפסטיבל הגיב בעוצמה רבה ואף התרגשנו לגלות משפחות שלמות של אנשים שכבר מכירים את המתחם ומגיעים כל שנה לקחת חלק בפסטיבל.

גיבסון: היה פסטיבל נהדר. באמת חוויה מרגשת. זו השנה החמישית שאנו מנהלים אמנותית את מתים תיאטרון הרחוב באוויר הפתוח בפסטיבל חיפה, ואנו מאמינים בתיאטרון רחוב איכותי שמקיים יחסי גומלין עם הקהל לצפייה ערכית. תיאטרון רחוב זה לא עוד קבלת פנים בקניון. אלא אומנות גבוהה. ואפשר היה לראות זאת בפסטיבל איך קהל  יושב ומגיב ליצירות ברחוב שחלקן באורך של 40 וגם 50 דקות. 

  • אתם עובדים עם פסטיבל חיפה מאז 2013, ועוד לפני כן ב-2004. מה השתנה בעבודה שלכם ובמופעי הרחוב לאורך השנים?

גיבסון: מה שהשתנה זה הניסיון שלנו. לאורך השנים עשינו  למעלה מ-700 הופעות בעולם של ״אבנים״, במספר רב של פסטיבלים וככה יצרנו קשרים רבים כיוצרים שפוגשים יוצרים. ומרבית מהקבוצות מגיעות  לפסטיבל בגלל הקשר האישי.  

מהשנה הראשונה שאנו מנהלים אמנותית שמנו לנגד עינינו את העיקרון של קידום ופיתוח תיאטרון הרחוב בישראל. ובאמת מה שהשתנה בעקבות הניסיון זה שמשנה לשנה אנחנו יותר ויותר רעבים לעשייה ומשנה לשנה יותר רואים איך המתחם של תיאטרון הרחוב בחיפה מצליח להשריש תרבות נכונה של תיאטרון הרחוב. 

ינון: מה שבעיקר היה חשוב לנו ליצור עם השנים הוא שמתחם תיאטרון הרחוב באוויר הפתוח הפך לחלק אינטגרלי מפסטיבל הצגות הילדים. הצגות תיאטרון הפנים והרחוב אחד הם ועובדים בסנכרון מושלם.