עבודתו של השחקן אינה עבודה קלה, אך כל מי שבוחר במסלול חיים של שחקן תיאטרון מאוהב באופציה הזו ולכן הוא מבצע תפקידים שונים במסגרת התיאטרון שבו הוא מועסק.

בחירה של תפקידים

הרפרטואר של כל תיאטרון הוא מגוון ומשתנה בכל עונה. יש שחקנים שתפקידים קומיים מתאימים להם יותר, אחרים מוכשרים יותר בתחום הדרמטי ויש שחקנים שמתאימים הרבה יותר למופעים, כמו מחזות זמר שבהם רוקדים ושרים.

שחקנים רבים בוחרים את הנישה המתאימה להם בתחום תיאטרון וזאת על פי ההצלחות שלהם בהצגות כאלו ואחרות, על פי חוות הדעת של המבקרים בעיתונות ובאתרי האינטרנט ובעיקר על פי הדעה של הציבור שמצביע ברגליו ובוחר לאילו הצגות הוא יגיע.

לימודי משחק

מי שרוצה להיות שחקן תיאטרון לומד בישראל או בעולם, כדי לחדד את הידע שלו וכך הוא יכול להיות שחקן מן המניין. בעקבות הלימודים הללו יש שחקנים רבים שנהנים מקריירה חובקת עולם ומהצלחות גדולות.

מבחני משחק

הבמאים והמפיקים מחפשים מעת לעת שחקנים לתפקידים ספציפיים על פי הרפרטואר של תיאטרון בעונה הבאה. ברוב המקרים הם מזמנים כמה שחקנים לכל תפקיד ומבקשים מהם לקרוא קטע מתוך ההצגה החדשה (קראו עוד על הצגת בכורה). הם בוחנים את האופן שבו הם מקריאים את הקטע, את שפת הגוף ואת האימפרוביזציה שהם עושים, כדי להתאים את מהלך הדיבור שלהם להצגה ולאמירה שלה.

יש מקרים שלאחר המבחנים הללו, קשה לצוות הניהול להחליט מיהו השחקן הנבחר לכל אחד מהתפקידים ויש מקרים שבהם יש שחקן אחד שהוא בולט ביכולות ההתאמה שלו לתפקיד ולכן הוא נבחר. הצוות מעריך שיש לו את המסוגלות להיכנס לתפקיד באופן ראוי ולשדר לקהל את המסרים באופן ברור, כדי שירגישו שהם חלק מההצגה.

יש מקרים שבהם בוחרים שני שחקנים לתפקיד זהה וזאת כדי לאפשר להם חלוקה של זמן, אחד מהם ישתתף בהצגות במועדים מסוימים והשחקן האחר בהצגות תיאטרון במועדים הנוספים.

חזרות להצגות החדשות

הן אם מדובר בהצגה ישראלית או בין לאומית שאף פעם לא הוצגה בשום תיאטרון בישראל והן אם מדובר שהוצגה לפני שנים רבות בארץ, יש לבצע חזרות מלאות. המטרה היא שכל שחקן יידע בדיוק את תפקידו בעל פה, יבצע את המשחק הנכון להנאתו המלאה של הקהל.

בתחילת הדרך הם מבצעים חזרות שכוללות בעיקר קריאה של המלל, כדי להבין אותו, לדעת כיצד לקרוא אותו, אם בקול רם, בלחש, או בכל דרך אחרת על פי ההנחיות של הבמאי, כדי ליצור התאמה מושלמת לאופן שבו מעבירים את המסרים הנכונים.

בשלב השני מתחילות חזרות שכוללות גם את שפת הגוף, משלבים את האמירות של כל אחד מהשחקנים על פי הסרט של המחזה, מה קודם למה, מי מדבר עם מי. כמו כן סדר הדברים בכל אחת מהמערכות, תוך שילוב השינוי בתפאורה, בריהוט וכו'.

בחזרות האחרונות לפני הצגת הבכורה, כל השחקנים כבר לובשים את הבגדים אשר הוכנו עבורם בסצנות השונות וכך הליהוק הוא מושלם.