כתיבת מחזה
בליווי אישי

יפעת זנדני-צפריר
מחזאית | בימאית | דרמטורגית

מאז 1996 אני כותבת ומלווה דרמטורגית את כל ההפקות של תיאטרון "אורתו-דה" שאותו הקמתי עם ינון צפריר, עם אבי גיבסון בר אל ועם דניאל זפרני.
במקביל לעבודתי בתיאטרון הבית שלנו, אני כותבת מחזות ומביימת לתיאטרון ולפרינג', יוצרת ומלווה אומנותית בתיאטראות לילדים ולנוער ויוצרת הצגות ללא מילים בארץ ובחו"ל. נוסף לכל אלה, אני שותפה בוועדות אומנותיות של פסטיבלים, וכן יועצת ולקטורית בגופי תרבות שונים.
בשנים האחרונות אני גם עוסקת בליווי פרטני של יוצרים מתחום התיאטרון, בהתאם לצורכיהם – משלב הרעיון, דרך כתיבת מחזה מהודק ועד להצגה על הבמה.

כוחה של עבודת צוות בכתיבת מחזה
חזון אומנותי

הגעתי למחזאות ולבימוי דרך לימודי המשחק (בוגרת בית צבי, 1994) ומאז זוהי אהבתי הגדולה. גיליתי שכתיבת מחזה ותסריט היא מדיום ש"אוהב" עבודת צוות, ולכן תמיד השתדלתי לשלב עוד יוצרים בעבודת הכתיבה והיצירה שלי.

בכתיבת מחזה נוצר שילוב מרתק ומתוחכם בין מבנה לתוכן, בין רעיונות לשזירתם בנפתולי העלילה ובאפיון הדמויות, והוא כמו פאזל שכל הפיסות שלו מסתדרות באורח פלאי ויוצרות תמונה מושלמת. השלמת הפאזל הזה, כך גיליתי עם השנים, היא מלאכה מרתקת ומלהיבה שהכי טוב לעשות בשניים. רעיון מוביל לרעיון, מחשבה מתחברת לעוד אחת, הבנה של מה עיקר ומה טפל, צחוק, דמיון, התרגשות וגילוי משותף של כל ההפתעות שמזמנות לנו הדמויות המצטרפות לחוויה של שותפות, שהיא בעיניי מנוע טורבו המאפשר לכל יצירה להמריא לגבהים. כך ביצירות שלי, וכך ביצירות שאני מלווה.

את המיומנות הזאת, של עבודת הצוות, אני משתדלת להביא לכל תפקידיי כמלווה אומנותית וכדרמטורגית המלווה יוצרים ביצירותיהם בדרך לבמה, ואך טבעי להיעזר בה גם בליווי פרטני עם יוצרים הפונים אליי לליווי אישי.

הפגישות האישיות בכתיבת המחזה שלך הן הזמנה להרפתקה משותפת שבה אני הולכת איתך, בידי פנס קטן ויחד, דרך תחנות הטכניקה של הכתיבה המחזאית, נגלה את המחזה שלך שמבקש להיכתב.

מרעיון להצגה בימתית
מסלולי ליווי כתיבה אישיים
• • •

מסלול ליווי כתיבה

מרעיון למחזה

במפגשי הכתיבה נגלה יחד על מה באמת לכתוב, מה התמה המרכזית של המחזה שלך, מי הן הדמויות? מה הן רוצות ? למה הן חייבות לעשות את זה עכשיו? מהי הגדרת המקום? מהי הגדרת הקהל? מהו הקונפליקט המרכזי הפנימי והחיצוני? איך הדמויות מסתבכות ואיך הן משתחררות מן הסבך? ולאיזה סוף נכוון?
יחד נגלה מהו הסגנון של המחזה שלך: ריאליסטי, פנטסטי, שילוב בין השניים, סאטירי, אלגורי, מחזה בתנועה, מחזה מוזיקלי ועוד.
נתקדם עקב בצד אגודל, מגיבוש הרעיון כל הדרך עד המחזה המוגמר.

• • •

מסלול ליווי כתיבה

פיתוח מחזה כתוב

זהו שלב ה"עבודה בתהליך" שבו כבר יש לך רעיון, דמויות ועלילה, ועכשיו צריך לדייק את התמה של המחזה, את המניעים של הדמויות, את המהלך הדרמטי של הגיבורים, את העלילה ואת ההולכה שלה מרגע לרגע. המחזה שלך "מבקש" בשלב הזה עוד עין, מבט חדש על מה שיצרת כדי לפרוץ עוד נתיבים סמויים מן העין, להעמיק את הסיפור ולדייקו בדרך להפיכתו להצגה.
במפגשי הכתיבה שלנו נבחן מחדש את המרכיבים הדרמטיים במחזה שכתבת (כן, גם בקומדיה) נבין יחד מה חסר ומה מיותר, נבדוק את המבנה של המחזה, נדייק את הסגנון שלו, נעמיק בעיצוב הדמויות, בסיטואציות הדרמטיות, בבניית המתח וביצירת עולם שיש בו קוהרנטיות ובה בעת אינו מפסיק להפתיע.

• • •

מסלול ליווי כתיבה

מחזה + בימוי

מסלול הכתיבה והבימוי כולל ליווי שנבנה ומותאם מראש להצגה מוגמרת שתעלה על הבמה. כבר בתהליך הכתיבה נשים דגש על הבימוי, על תפיסת החלל ועל המוזיקה והתנועה, בהתאם לצרכים של המחזה ולשאיפות שלך. יוצאות מן הכלל הן יצירות ללא מילים (גם הן דורשות כתיבת מחזה) שאותן נחקור ונכתוב בחדר החזרות, והבימוי שלהן הוא חלק מכתיבתן.
מכאן יחל תהליך ההפקה והבימוי תחת המטרייה המקצועית של תיאטרון "אורתו-דה", שאליו יצטרפו מיטב היוצרים של התיאטרון בתחום המוזיקה, התפאורה, הכוריאוגרפיה, התלבושות, האביזרים וכו' – יוצרים ויוצרות מן השורה הראשונה, בליווי צמוד שלי, שיחד יוציאו את היצירה מהכוח אל הפועל בדרך המקצועית ביותר.

סדנאות כתיבה
מסלולים קבוצתיים
• • •

סדנה קבוצתית לכתיבת מחזה

האינקובטור

תיאטרון "אורתו-דה" פותח תוכנית ליוצרי תיאטרון ופרפורמנס שמטרתה להעניק לך כלים לפיתוח היצירה שלך בתנאי אינקובטור.
יצירה שתימצא מתאימה תזכה לליווי אומנותי ולהפקת הפרויקט במסגרת תיאטרון "אורתו-דה".

לכותבות וכותבים (עם או בלי ניסיון), שחקניות ושחקנים, אומניות ואומני פרפורמנס, המעוניינים לפתח יצירה אישית לתיאטרון.

14 מפגשים דו שבועיים של 3 שעות כל אחד, המחולקים לשתי חטיבות (פרטים בנוגע למועדים ולהרשמה יישלחו במייל): 
החטיבה הראשונה תוקדש לתרגילי כתיבה ויצירה משותפים, ולסירוגין לסדנאות בהנחיית אחד מיוצרי התיאטרון: ינון צפריר, אבי גיבסון בר אל, דניאל זפרני ואחרים, שבהן יוכלו המשתתפים להתנסות במגוון דרכי הבעה ויצירה ולהרחיב את מנעד המבע הבימתי שלהם.
החטיבה השנייה תוקדש לקריאה או להדגמה של היצירה האישית של המשתתפים, סיעור מוחות, הצעות לכיווני פיתוח והנחיות להמשך.
מטרת הסדנה היא ללוות את היוצרים ביצירתם, לפרוש בפניהם מניפה של דרכי הבעה בימתיים, לחקור יחד איתם את היצירה שלהם, להציע רעיונות, להשתתף בלבטים ולעזור להם להשלים את כתיבת המחזה או הסינופסיס.

• • •

סדנת כתיבה בהתאם לאבני היסוד של המחזאות

תעשה לי סצנה

סדנת כתיבה חווייתית ומעשירה, המאפשרת ללמוד תוך תרגול והתנסות.

הסדנה מיועדת לכל אדם, בעל ניסיון או לא, המעוניין להתנסות בכתיבת מחזות ורוצה להכיר ולתרגל את אבני היסוד.

שמונה מפגשים בני שעתיים שבהם נכיר ונכתוב סביב היסודות הדרמטיים: (פרטים בנוגע למועדים ולהרשמה יישלחו במייל): 
מפגש ראשון – רצון
מפגש שני – מעצור ומכשול
מפגש שלישי – דמויות
מפגש רביעי – קונפליקט
מפגש חמישי – דיאלוג
מפגש שישי – תמה 
מפגש שביעי – ניתוח סצנות
מפגש שמיני – סיכום
בסדנה גם נבקר באחורי הקלעים של אחת מהצגות התיאטרון.

יוצרות ויוצרים מספרים
על הבמה
יפעת זנדני-צפריר מחזאית | בימאית | דרמטורגית
• • •

בואו נהיה בקשר

פגישת היכרות ללא התחייבות

יפעת זנדני - צפריר

• • •

שלחו הודעה

אחזור אליכם בהקדם